
“De tijd van free-riden is voorbij”
Francken is duidelijk: “We hebben jarenlang de NAVO-norm van twee procent genegeerd. België droeg onvoldoende bij. In zekere zin waren we free-riders: we rekenden op anderen voor onze veiligheid. Maar die houding is voorbij. In vier maanden tijd hebben we een plan op tafel gelegd dat onze defensie fundamenteel versterkt.”
Fregat, luchtafweer, gevechtsvoertuigen
Met het voorziene geld wil de regering een derde fregat aankopen. Er volgen belangrijke investeringen in luchtafweer, zo’n 1.500 nieuwe gevechtsvoertuigen en 2.100 logistieke voertuigen, vier reddings- en elf transporthelikopters. Ook de broodnodige munitievoorraad wordt op korte termijn aangevuld. Een akkoord over de aankoop van bijkomende gevechtsvliegtuigen is er voorlopig nog niet. “Dat gaat over 1/34ste van het totaalbudget”, relativeert Francken. “Dus in verhouding valt dat wel mee.”
Daarnaast wordt er budget voorzien voor personeel en een modernere infrastructuur. Het plan focust tenslotte ook op technologische modernisering, met investeringen in elektronische oorlogsvoering, drones en counterdrones, AI, cybercapaciteiten en ruimtesystemen voor militaire doeleinden.
Naar nieuwe norm van 3,5 procent?
Het defensieplan moet België niet enkel terug op het NAVO-spoor brengen, maar ook voorbereiden op de nieuwe norm van 3,5 procent die er zit aan te komen na de NAVO-top in Den Haag.
“We hebben de afgelopen weken hard gelobbyd voor meer flexibiliteit: geen jaarlijkse verplichte verhogingen, maar een langetermijnpad van tien jaar. Een bredere definitie van wat telt als militaire uitgaven. En een evaluatiemoment in 2029, want hopelijk is de oorlog in Oekraïne dan voorbij en de situatie in het Midden-Oosten gestabiliseerd”, zegt Francken hoopvol.